رفتن به نوشته‌ها

چین قانون تک فرزندی را کنار می گذارد

اما تفاوت در این است که اکنون در شانگهای، دولت فعالانه خانواده ها را تشویق به داشتن فرزند دوم می کند.

مسئولان دفاتر تشکیل خانواده و داوطلبان بروشورهایی برای تشویق والدینی که خود تک فرزند بوده اند به داخل خانه ها ، می اندازند.

حدود 22 درصد از جمعیت شانگهای بالای 60 سال سن دارند و طبق گزارش روزنامه دولتی چین تا سال 2020 این میزان به 34 درصد خواهد رسید.

این روزنامه به نقل از یک کارمند 25 ساله نوشته است:” قانون جدید به ما گزینه های بیشتری می دهد. اگر شرایط مالی اجازه دهد، من و همسرم می خواهیم در آینده دو بچه داشته باشیم.”

تاکنون بسیاری از خانواده هایی که قانون محدودیت فرزند را زیر پا می گذاشتند متحمل به پرداخت جریمه می شدند و یا در محل کار با رفتار های تبعیض آمیز مواجه می شدند.

تک فرزندان چینی که تعداد آنها بسیار زیاد است، به خاطر عشق ورزی مفرط خانواده ها به “امپراطور کوچک” معروفند.

قانون محدودیت فرزند در چین، هم در داخل و هم در خارج از این کشور موضوعی بسیار جنجال برانگیز بوده است. این قانون موجب شده است تا بسیاری از خانواده ها مجبور به سقط جنین شوند.

همچنین این موضوع باعث عدم توازن جمعیت زن و مرد شده است چون به طور سنتی چینی ها فرزند پسر را ترجیح می دهند و بسیاری از آنها بعد از تشخیص جنسیت، جنین دختر را سقط می کنند.

دولت چین بعضی از والدین در شانگهای، پر جمعیت ترین شهر این کشور را به داشتن فرزند دوم ترغیب می کند تا از رشد جمعیت سالخورده جلوگیری کند.

از زمانی که در سال 1979 قانون محدودیت فرزند وضع شد، این اولین باری است که دولت چین داشتن خانواده بزرگتر را تشویق می کند.

سی لینگلی، رئیس کمیسیون تشکیل خانواده در شانگهای گفته است که تنها والدینی که خود تنها فرزند خانواده بوده اند شامل قانون جدید می شوند.

انتظار می رود تا سال 2020 یک سوم جمعیت شانگهای را افراد بالای 60 سال، تشکیل دهند.

قانون محدودیت فرزند تاثیرات زیادی روی جمعیت چین گذاشته و موجب شده است که در بعضی موارد دولت استثنا قائل شود و اجازه دهد بعضی خانواده ها فرزند دوم داشته باشند.

""

تک فرزندان چین از شدت لوس بودن ‘امپراطور کوچک’ نام گرفته اند

منتشر شده در اخباراخبار خواندنی خانواده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *