رفتن به نوشته‌ها

کارت‌هاي جديد «پايش رشد کودکان» در راه است

وي ادامه داد: به نظر مي رسد که شيرخواراني که با شير خشک تغذيه مي شوند حدود 20 درصد بيشتر از شيرخواراني دريافت کننده شير مادر انرژي دريافت مي کنند که بي شک همين فزوني دريافت انرژي در ماه هاي اول عمر مي‌تواند منجر به اضافه وزن، چاقي و حتي عوارض خطرناک قلبي عروقي در آينده شود.

فوق تخصص بيماري‌هاي گوارشي کودکان با تاكيد بر ضرورت آموزش منحني‌هاي جديد سازمان جهاني بهداشت به مراقبين سلامت در سطح دانشگاه‌ها و مراکز بهداشتي درماني كشور، افزود: هسته‌هاي اوليه آموزش گيرنده در حال ارائه آموزش‌ها در سطح مرکز بهداشتي درماني خانه هاي بهداشت هستند.

وي با بيان اينکه اين آموزش سال گذشته توسط معاونت سلامت وزارت بهداشت شروع شد، ابرازاميدواري کرد تا در سال جاري بتوان منحني‌هاي جديد را به مردم ارائه کرد.

به گفته عضو گروه پژوهشي سلامت کودک جهاد دانشگاهي دانشگاه علوم پزشکي ايران، از حدود سه دهه قبل منحني هاي مورد استفاده براي مراقبت و پايش دوره اي رشد شيرخواران و کودکان بدوا براساس منحني هاي موسسه ملي سلامت آمريکا بود که با پايش رشد شيرخواران و کودکان تغذيه شده از شير مصنوعي تدوين شده بود، از سال 1993 به بعد بيش از 8 هزارشيرخوار کودک از 6 کشور و قاره هاي مختلف مورد مطالعه قرار گرفتند که اساسي ترين مورد از شرايط آنها تغذيه انحصاري با شير مادر در 6 ماه اول عمر بود که به دنبال آن منحني هاي جديد معرفي شدند.

دکتر ا… وردي در خاتمه لحاظ شدن منحني شاخص توده بدني بر حسب سن و نيز مراحلي از تکامل حرکتي را از محاسن منحني هاي جديد پايش رشد کودک سازمان بهداشت جهاني نسبت به منحني هاي پيشين عنوان کرد و افزود: شاخص توده بدني که مي تواند عامل پيشگويي کننده خوبي از اضافه وزن يا چاقي کودکان باشد با حاصل تقسيم وزن برحسب کيلوگرم بر مجذور قد شير خوار يا کودک برحسب متر به دست مي آيد.

منحني‌هاي رشد فعلي نشانگر کاهش رشد بعضي از شيرخواراني است که تا 6 ماهگي تنها از شير مادر تغذيه مي کنند که اين کاهش يک رشد کاملا بهينه و فيزيولوژيک براي شيرخواران تغذيه شونده با شير مادر محسوب مي شود.

دکتر الله‌وردي، عضو گروه پژوهشي سلامت کودک جهاد دانشگاهي علوم پزشکي ايران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، گفت: براساس کارت‌هايي که در حال حاضر در مراکز بهداشتي و درماني داريم در بسياري موارد شاهد يک کاهش نسبي در وزن‌گيري شيرخواراني بوديم که شش ماهه اول عمر را تنها با شير مادر تغذيه مي‌شوند که به خصوص اين کاهش نسبي از حدود 3 تا 6 ماهگي به بعد ديده مي شد ، اين کاهش ممکن بود در مراقبين سلامت کودک و مادر دغدغه و نگراني ايجاد کند در حالي که با معرفي منحني هاي جديد مشاهده کرديم که آنچه کاهش رشد نسبي به نظر مي رسيد ، يک رشد کاملا بهينه و فيزيولوژيک براي شيرخوار تغذيه شونده با شير مادر است .

منتشر شده در اخبار کودکان و جوانان

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *