رفتن به نوشته‌ها

افزایش مصرف قلیان در میان زنان و دختران جوان

در روزهای گذشته نیز دکتر کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت در حاشیه پنجمین جلسه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات ضمن هشدار نسبت به سیر فزاینده مصرف قلیان در کشور گفته بود: مشخص شده که عوارض ناشی از مصرف قلیان حداقل 40 برابر و همچنین بر اساس گزارشات دیگر حدود 200 برابر بیشتر از ضررهای ناشی از مصرف سیگار است. این امر سبب شده که قلیان یکی از اولویتها در زمینه اطلاع ‌رسانی قرار گیرد.

مسئول روابط عمومی جمعیت مبارزه با مصرف دخانیات با اعلام هشدار نسبت به پایین آمدن سن مصرف قلیان در میان جوانان و نوجوانان افزود : کشیدن قلیان به دلیل نداشتن قبح در میان دختربچه های مدرسه ای هم رواج فراوانی پیدا کرده است و این در حالی است که به گواه متخصصان این ماده دخانی تاثیرات به مراتب زیادتر و زیانبارتری بر روی جنس زن خواهد گذاشت.

بنابر گفته های این فعال عرصه مبارزه با مصرف دخانیات رویه و آمار مصرف قلیان بیش از همه در میان جوانان شهرهای بزرگ و بویژه تهران، تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز وجود دارد.

دولتخواه با اشاره به قانون منع استعمال قلیان در اماکن عمومی و قهوه خانه ها گفت : متاسفانه با این وجود هم به دلیل قدرت بالایی که مافیای دخانیات دارد هنوز این قانون در کشور اجرا نمی شود و این مافیا به راحتی در حال بیمار کردن جامعه ما و به خصوص نسل جوان است.

وی با یادآوری زیانهای خطرناک ناشی از مصرف قلیان تاکید کرد : اثرات و تبعات ناشی از مصرف تنباکوی قلیان بسیار فاجعه آمیزتر و دردناکتر از سیگار است و علاوه بر مشکلاتی که برای سلامتی افراد به وجود می آورد ضربات زیادی هم به اقتصاد خانواده ها می زند چرا که قهوه خانه ها با فراغ بال و با قیمتهای گزاف آن را عرضه می کنند.

به دلیل توزیع و خدمات دهی راحت قلیان در قهوه خانه های سنتی روند مصرف این ماده دخانی خطرناک در میان زنان و دختران جوان جامعه به شکل نگران کننده ای در حال افزایش است.

مسئول روابط عمومی جمعیت مبارزه با مصرف دخانیات در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این مطلب تاکید کرد : متاسفانه هم اکنون استعمال قلیان به راحتی در حال جایگزین شدن به جای مصرف سیگار است.

احمد دولتخواه با اشاره به نداشتن قبح مصرف قلیان در میان خانواده های ایرانی گفت : برخلاف سیگار و قبیح بودن مصرف آن قلیان کشیدن در بسیاری از خانواده ها برای همه افراد با ممنوعیت مواجه نیست و حتی در اغلب موارد اعضای خانواده با هم مباردت به کشیدن قلیان می کنند.

منتشر شده در اخبار زنان

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *