رفتن به نوشته‌ها

جرقه ازدواج‌هاي اينترنتي با شستي‌هاي کيبورد

تاريخچه وبلاگ نويسي راهي براي گسترش محتواي الکترونيک
در دنياي اينترنت، وبلاگ‌ها در سال‌هاي اخير نقش عمده‌اي در توليد محتواي الکترونيکي ايفا نموده است. به واقع مي‌توان گفت وبلاگ‌ها تلاش جمعي افراد حرفه‌اي، نيمه حرفه‌اي و آماتور براي گسترش محتواي الکترونيک بود. اما در اين ميان آسيب‌هايي نيز در عرصه وبلاگ نويسي وجود دارد که در اين نوشتار به صورت خلاصه مورد بررسي قرار مي‌گيرند.

«دنياي وبلاگ نويسي» هر وقت دلت تنگ مي‌شود به سراغش مي‌آيي و سنگ صبور تو وبلاگت مي‌شود و مثل يك دوست حرف‌هايت را مي‌شنود، در ميان وبلاگ‌ها با تعدادي دوست مي‌شوي چون شبيه تو فكر مي‌كنند.

اعتماد به حرف‌هاي کسي که نمي‌شناسي!
در اين ميان با يک نفر که حرف هايش برايت زيبا است آشنا مي‌شوي، مدت‌ها با هم حرف مي‌زني و بدون آن که او را بشناسي به حرف هايش اعتماد مي‌کني. بعد از کوتاه زماني اسم‌هاي مستعار كنار مي‌رود و تو با شخصيت آشناي اينترنتي‌ات خو مي‌گيري و …. اين سر آغاز آشنايي‌هايي است كه گاهي حتي تا آخر عمر طول مي‌كشد!

علاوه بر وبلاگ نويسي سايت‌هايي براي چت کردن وجود دارد که همانند دنياي وبلاگ با فردي که هيچ گونه شناختي نسبت به او نداري مکالمه مي‌کني و بعد از مدتي با او آشنا و هم کلام مي‌شوي.

مشتريان چت چه کساني هستند؟
با گسترش ابزارهاي نوين ارتباطي به ويژه اينترنت، آشنايي‌هاي اينترنتي با طراحي فضاها و اتاق‌هايي به اين منظور شکل گرفت. بيشتر مشتريان اين اتاق‌ها جواناني هستند که به دنبال همکلامي و آشنايي در اين اتاق‌ها مي‌گردند، از طرفي جرقه ازدواج‌هاي اينترنتي نيز در همين اتاق‌ها با شستي‌هاي کيبورد زده مي‌شود، اما اين ازدواج‌ها چقدر پايدار و ريشه‌اي هستند؟ آيا شرايط يک آشنايي استاندارد در اين فضا فراهم مي‌شود؟ مخاطرات اين نوع آشنايي‌ها چيست؟

چت، دنيايي دروغين براي جوانان!
در دنياي واقعي چنين آشنايي‌ها در بعضي از مواقع به جدايي کشانده مي‌شود ، چطور مي‌توان انتظار داشت در دنياي خيالي اينترنت که خيلي راحت مي‌توان دروغ‌هاي بزرگي به‌هم بافت، اين اتفاق نيفتد؟ واقعا چند درصد از اطلاعات مبادله شده در يک گفت‌وگوي اينترنتي مي‌تواند واقعيت داشته باشد؟ آيا کسي حاضر است بناي زندگي‌اش را بر روي اين آگاهي‌هاي واهي و توخالي برپا کند؟

فقط زماني اين نوع آشنايي‌ها مي‌تواند به يک آشنايي سالم تبديل شود که در درجه اول با بلوغ هيجاني هر دو فرد، موسسات کنترل شده همراه با متخصصان مربوط در فضاي اينترنت وجود داشته باشند که بتوانند به طرفين مشاوره بدهند، ضمن اين‌که در گام بعدي خانواده‌ها در جريان اين آشنايي قرار گيرند، نه اين‌که همه‌چيز به صورت پنهاني بين دختر و پسر اتفاق بيفتد.

از پشت صفحه مانيتور رشته‌هاي ارتباط با همديگر را مي‌تنند…
‌شما پسر يا دختري را تصور کنيد که دقيقا بر مبناي خيال از پشت صفحه مانيتور رشته‌هاي ارتباط با همديگر را مي‌تنند و با اين که اين تنيدن کار لذت‌بخشي براي آن دو است، اما متوجه نمي‌شوند اين رشته‌ها آنقدر متراکم و حقيقي نيست که تاب وزن واقعيت را داشته باشد.

درواقع ذهن دختر يا پسر در لحظه چت تصوير ذهني را با تصوير عيني اشتباه مي‌گيرد. از طرفي، اعتياد به اين تصوير ذهني حاصل از وقت گذراني در دنياي مجازي، فرد را از دنياي واقعي و دغدغه‌هايش از جمله کار، تحصيل، تفريح و مسئوليت‌هاي ديگر باز مي‌دارد. او مجبور است تا پاسي از شب چشم‌هايش را به مانيتور بدوزد و صبح فردا را با احساس خستگي، خمودگي و ضعف آغاز کند.
کساني که از فضاي چت استفاده مي‌کنند، بيشتر جواناني هستند که در خانواده‌هايي به دور از فضاي مطلوب ارتباطي زندگي مي‌کنند.

چت ارتباطي آسان براي گفت‌وگو با جنس مخالف
در واقع فرزندان خانواده‌هايي که از مهارت‌هاي بالايي در ارتباط با پيرامون خود برخوردارند، نيازي به اين ارتباط غيرواقعي نمي‌بينند، اما فرزندان خانواده‌هايي با محدوديت‌هاي ارتباطي، چت را وسيله‌اي راحت براي گفت‌وگو با جنس مخالف مي‌دانند.

در واقع زماني که چنين دوستي‌هايي که در زمان کوتاه آن هم از طريق چنين ارتباطي اگر به ازدواج ختم شود مطلوب است و همچنين بعدها در روابط زوج‌ها با هم تاثيرات عميقي مي‌گذارند؟

اعتقاد کارشناسان در اين زمينه
به اعتقاد يک کارشناس اجتماعي دختر و پسري جواني که از طريق اينترنت با هم آشنا شده‌اند و بعد هم اين آشنايي به ازدواج کشيده شده است تحت تاثير فضاي احساسي جاي پديده‌هاي خوب و بد را در ذهنشان جابه‌جا مي‌کنند، اما اين جابه‌جايي زمان زيادي طول نخواهد کشيد و ذهن آنها به شناسايي دوباره مولفه‌هاي خوب و بد خواهد رفت.

و البته مي‌توان گفت بسياري از اين ازدواج‌ها به خوبي و شايد بهتر از ساير ازدواج‌هاي ديگر به سرانجام مي‌رسد به شرط آنکه هر دو طرف مقابل از نظر بلوغ فکري به مرحله رشد رسيده باشند و بتوانند تصميم‌گيري‌هايشان را درست و دقيق انجام دهند.

اين کارشناس معتقد است: در زمان‌هاي گذشته عواملي نظير اينترنت و دوستي‌هاي خياباني وجود نداشت و ازدواج‌ها بر اساس سنت‌هاي قديمي پيوند مي‌گرفت در حالي که امروز با وجود دوستي‌هايي که وجود دارد دوام ازدواج کم شده است.

 گسترش ابزارهاي نوين ارتباطي به ويژه اينترنت، آشنايي‌هاي اينترنتي با طراحي فضاها و اتاق‌هايي كه به اين منظور شکل گرفته، افزايش يافته است. بيشتر مشتريان اين اتاق‌ها جواناني هستند که به دنبال همکلامي و آشنايي در اين اتاق‌ها مي‌گردند. از طرفي جرقه ازدواج‌هاي اينترنتي نيز در همين اتاق‌ها با شستي‌هاي کيبورد زده مي‌شود، اما اين ازدواج‌ها چقدر پايدار و ريشه‌اي هستند؟

برنا در گزارش مي‌نويسد: تو براي خودت مي‌نويسي… ديگران براي تو پيغام مي‌گذارند و نظرشان را در مورد نوشته‌ات مي‌گويند، تو هم به وبلاگ‌ها و چت‌ها مي‌روي و نظرت را مي‌نويسي، با وبلاگ و وبلاگ نويسي و چت دنيايي داري. ……

منتشر شده در سایر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *