رفتن به نوشته‌ها

سکته قلبي مردان زير 50 سال سه برابر زنان است

دکتر “احمد حاجبي”‌رييس اداره سلامت روان دفتر سلامت روان اجتماعي وزارت بهداشت هم گفت: سلامت روان مردان در محيط کار و همچنين اعتياد دو نکته مهم در سلامت روان مردان محسوب مي شود .
حاجبي گفت:‌ مردان ساعات زيادي را در طي روز در محيط کار سپري مي کنند به همين علت بايد شرايط و امکانات لازم براي سپري کردن اين بخش از زندگي آنان که در محيط کار مي گذرد فراهم شود .
وي به ساعت کار زياد در محيط کار اشاره کرد و گفت: اثرات ساعت کار زياد اثرات غير مستقيمي در خانواده ايجاد کرده و باعث محروميت مردان در ارتباط برقرار کردن به شيوه موثر با اعضاي خانواده مي شود .
دکتر حاجبي اظهارداشت :‌ اگر ساعات کار بيشتر از هشت ساعت در شبانه روز باشد ، تحت عنوان آسيب هاي ناشي از کار بشمار مي آيد .
وي گفت: در زمان حاضر وزارت بهداشت در حال طراحي براي آموزش مهارت هاي زندگي ، کنترل هيجان و برقراري ارتباط موثر با افراد در محيط کار است .
وي گفت: در راستاي اعتياد و پيشگيري از آن نيز آموزش مهارت هاي زندگي در خوابگاههاي دانشجويي و مدارس در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد.
به گفته دکتر حاجبي در زمان حاضر يک هزار و 100 کلينيک ترک اعتياد و 72 مرکز کاهش آسيب که عمدتا در جهت کاهش عوارض و خسارت ناشي از اعتياد فعاليت مي کنند در کشور وجود داشته و به متقاضيان خدمات ارايه مي دهند.
وي در بخش ديگري از سخنانش همچنين به اختلالات رواني در کشور اشاره کرد که ميزان آن حدود 20 درصد است.
دکتر حاجبي گفت:‌از اين ميزان فقط يک درصد افراد اختلالات رواني شديد دارند و همچنين اختلالات روانپزشکي در زنان شايع تر از مردان است .
دکتر” محمد مهدي گويا” رييس مرکز مديريت بيماري هاي واگير نيز در اين نشست گفت:‌ مردان نقش کليدي در سلامت کل جامعه و به ويژه در خانواده ها ايفا مي کنند.
گويا با بيان اينکه اکثر بيماري هاي واگير کم علامت در مردان شايع تر از زنان است افزود :‌ از آنجا که مردان کمتر به اين بيماري ها در آغاز بروز مي پردازند به مشکل شديدتر و پر عارضه تر اين بيماري ها که بيماري هاي آميزشي از جمله آنها است ، مبتلا مي شوند.
وي گفت: اين در حالي است که مردان اگر در خصوص بيماري هاي واگير به موقع در مان شوند نه تنها به عوارض خطرناک بيماري هاي واگير دچار نمي شوند بلکه احتمال انتقال آن به افراد ديگر از جمله همسر کمتر است .
وي با بيان اينکه مردان در عفونت اچ.آي.وي. ، 93 درصد مبتلايان را تشکيل مي دهند به برنامه جهاني تحت عنوان “پيشگيري از مثبت ها ” اشاره کرد و گفت:‌اين برنامه که در خصوص چگونگي آگاهي مبتلاي به عفونت اچ آي وي و منتقل نکردن اين عفونت به فرد ديگر است در ايران به خوبي در حال اجرا است .
وي گفت: خوشبختانه طي سال هاي اخير انتقال عفونت مورد اشاره از مردان به زنان به علت آگاهي بيشتر کمتر شده و تلاش مي کنيم که انتقال عفونت ياد شده کمتر نيز شود.
دکتر “مصطفي غفاري” رييس مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت نيز درا ين نشست گفت:‌ مردان بيشتر از زنان در مشاغل سخت و زيان آور فعاليت مي کنند و به همين علت ارتقا سلامت آنان بسيار مهم است .
دکتر غفاري به روز اول اسفند که روز سلامت ملي مردان است اشاره کرد و گفت:‌براساس ماده 85 و ماده 92 قانون کار که به معاينات نيروي کار در محيط کار تاکيد دارد بايد آنان را در محيط کار غربالگري کرد .
وي گفت: بيماري هاي اسکلتي عضلاني ، ريوي ، پوستي و کاهش شنوايي به ترتيب ازبيماري هاي مهم مردان در محيط کار است .
به گفته وي در برنامه ارتقا سلامت درمحيط کار تلاش شده تا در کنار معاينات، ريسک فاکتور ها ي شغلي و شيوه هاي زندگي که سيگار کشيدن نيز از جمله آنها است شناسايي کنيم .
وي گفت: در راستاي روز سلامت ملي مردان ، به پزشکان کارخانجات آموزش هاي لازم داده
شده تا به کارگران در رابطه با ارتقا سلامت آنان اطلاع رساني کنند .
500 اورولوژيست (متخصص کليه و مجاري ادرار) کشور روز اول اسفند ماه آتي مردان را در مطب هايشان به صورت رايگان معاينه مي کنند. همچنين در اين روز حدود 150 دستيار اورولوژي و حدود 40دانشجوي فوق تخصص اورولوژيست در بيمارستانهايي که بخش اورلوژي دارند مردان را معاينه مي کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعي ايرنا،دکتر ” مهرداد حق ازلي “‌ درجمع خبرنگاران به مناسب روز ملي سلامت مردان ( اول اسفند) افزود :‌ اين در حالي است که مهمترين گروه سني فعال در سنين زير 50 سال قرار دارند.
حق ازلي ، ضمن تاکيد بر توجه بيشتر به سلامت مردان افزود : مردان از آنجا که بيشتر از زنان در خارج از منزل بسر برده و فعاليت بيشتري انجام مي دهند در تغذيه صحيح نيز دچار مشکلاتي مي شوند .
وي ادامه داد : به عنوان نمونه مصرف سبزيجات و ميوه جات در مردان دو واحد کمتر از زنان است که اين موضوع به سلامتي آنان لطمه وارد مي کند.
وي به موضوع پيشگيري از ابتلاي به سرطان اشاره کرد و گفت: از 10 سرطاني که در مردان شايع است چهار سرطان قابل پيشگيري است که سرطان معده ، ريه و کبد از جمله موارد سرطاني هستند که اگر به موقع به پزشک مراجعه شود ، باعث عوارض جدي و خطرناک نمي شود .
اين مسوول وزارت بهداشت با بيان اينکه مردان ، 80 درصد سيگاري هاي کشور را تشکيل مي دهند گفت: سيگار از جمله عوامل ايجاد بيماري هاي غير واگير در مردان محسوب مي شود .

منتشر شده در اخبار مردان

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *