رفتن به نوشته‌ها

روز ملي سلامت مردان 1 اسفند 87

وي گفت:‌ سرطان مثانه از جمله بيماريهاي پرخطر است كه مي‌تواند علامتي جز تغيير در رنگ ادرار و يا وجود خون در ادرار نداشته باشد. تشخيص سريع اين بيماري با انجام آزمايش‌هاي ساده امكان پذير است و درمان سريع آن طول عمر طبيعي را به دنبال دارد. سيگار يكي از عوامل بروز سرطان مثانه است.

 

وي گفت: به منظور گسترده شدن روز سلامت ملي مردان از سال آينده انجمن پزشكان عمومي نيز در اين طرح همكاري خواهند داشت.

دكتر حسيني خاطرنشان كرد:‌ همزمان با سومين سال برگزاري روز سلامت ملي مردان بيش از 70 درصد (حدود 700 نفر) از اورولوژيست‌هاي كشور از ساعت 8 صبح تا 2 بعدازظهر و يا ساعت‌هاي اعلام شده از طرف خود پزشكان به مشاوره، معاينه و درمان رايگان مردان سراسر كشور اقدام مي‌كنند. به اين منظور در 9 استان كشور ستاد ويژه طراحي شده است. همچنين در شهرهاي كوچك اورولوژيست‌ها در مطب‌ها اعلام آمادگي كرده‌اند. پزشكان آماده براي ارائه خدمات به مردان در روز سلامت ملي مردان از طريق تلفن‌هاي اعلام شده نيز پاسخگوي علاقمندان هستند. ستاد تهران با شماره تلفن 88526900 آماده پاسخگويي است. همچنين شماره تلفن‌هاي ستاد استان‌ها در سايت انجمن اورولوژي به نشاني iuanet.org در اختيار علاقمندان قرار دارد. در شهرهايي كه ستاد ندارند اسامي پزشكان داوطلب با شماره تلفن‌ها از طريق سايت انجمن اورولوژي در دسترس است.

رييس انجمن اورولوژي ايران افزود: در روز سلامت ملي مردان، حدود 25 مركز نيز از طرف شهرداري تهران در اختيار اورولوژيست‌ها قرار گرفته است. همچنين دانشگاه شهيد بهشتي حدود 15 مركز را براي ارائه خدمات مشاوره و درمان رايگان اورولوژيست‌ها در اين روز در نظر گرفته كه علاوه بر اورولوژيست‌ها از رزيدنت‌هاي داخلي و پوست نيز در اين روز بهره گرفته مي‌شود.

به گفته وي، همچنين امكان مشاوره با اورولوژيست‌هاي ايراني خارج از كشور به وسيله پست الكترونيك و چت در روز اول اسفند سال جاري فراهم شده است. به اين منظور پزشكان اورولوژيست ايراني خارج از كشور در روز سلامت ملي مردان حداقل 5 تا 6 ساعت پاسخگوي علاقمندان خواهند بود. همچنين در اين روز از طرف انجمن آنكولوژي و راديوتراپي هفت نفر در تهران اعلام آمادگي كرده‌اند.

وي گفت: طي سال اول اجراي طرح روز سلامت ملي مردان حدود 10 هزار نفر به مراكز اعلا شده مراجعه كردند. همچنين در سال دوم حدود 12 تا 13 هزار مراجعه شده است. طي اين دو سال بيشتر تماس‌ها با اورولوژيست‌ها تلفني انجام شده است. براي امسال با توجه به اطلاع رساني‌هاي انجام شده پيش بيني مي‌شود حدود 50 تا 60 هزار نفر در روز سلامت ملي مردان به مراكز اعلام شده مراجعه كنند.

وي با اشاره به تلاش‌هاي انجام شده از سوي انجمن اورولوژي ايران براي برگزاري روز ملي سلامت مردان گفت: در نظر است كه روزي براي سلامت ملي زنان نيز در نظر گرفته شود. طراحي‌هاي اين امر از طرف وزارت بهداشت صورت گرفته است. انجمن اورولوژي ايران در اين زمينه نيز اعلام آمادگي كرده است.

رييس انجمن اورولوژي از مردان خواست تا به سلامت خود توجه داشته باشند و در ادامه گفت: لازم است والدين پسربچه‌هاي زير يك سال را به صورت كامل معاينه كنند و هرگونه تغييري در تخليه مثانه را جدي بگيرند. در صورت عدم توجه به مسائل اورولوژي كودكان ممكن است اين كودكان در آينده با مشكل باروري مواجه شوند.

در ادامه دكتر زرگر نائب رييس انجمن اورولوژي ايران گفت:‌ لازم است والدين تنگي سوراخ خروجي ادرار در پسر بچه‌ها را جدي بگيرند؛ چرا كه در صورت عدم توجه به اين مورد، منجر به نارسايي‌هاي كليه ‌شده و اين در حالي است كه تنگي سوراخ خروجي ادرار در پسر بچه‌ها با معاينه‌اي ساده از طرف والدين قابل تشخيص بوده و با درماني ساده برطرف مي‌شود.

وي گفت: در صورت عدم حمايت مسئولان وزارت بهداشت، ممكن است انجمن اورولوژي نتواند براي سالهاي آينده طرح روز سلامت ملي مردان را در كل كشور پوشش دهد. اغلب بيماريهاي خطير كم علامت مانند پروستات قابل درمان هستند به شرط آن كه زود تشخيص داده شوند.

دكتر سيد جليل حسيني در نشستي خبري و در آستانه روز ملي سلامت مردان گفت: روز ملي سلامت مردان با سه هدف طراحي شده است. ابتدا آن كه فرهنگ سلامتي و توجه به سلامت قبل از بيماري در ميان مردان كشور نهادينه شود. همچنين بايد در نظر داشت كه پزشك تنها به منظور درمان تربيت نشده بلكه پزشك ياور مردم در حفظ سلامتي آنهاست. همچنين مردم بايد نسبت به بيماريهاي پرخطر و كم علامت حساس شوند.

وي تاكيد كرد: سلامت مردان تنها بيماريهاي اورولوژي نيست، روز سلامت ملي مردان با حمايت‌هاي وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكي طراحي شد كه در اين روز نياز است كليه جنبه‌هاي مختلف بيماريهاي مردان از جمله بيماريهاي رواني نيز در نظر گرفته شود.

منتشر شده در اخبار مردان

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *