رفتن به نوشته‌ها

ازدواج به موقع چه زماني است؟

 ازدواج زودهنگام

در حال حاضر و با توجه به شرايط اجتماعي ، فرهنگي و اجتماعي دلايل بسياري در ازدواج زدهنگام مي تواند تاثير داشته باشد .

 

ازدواج زودهنگام را مي توان در اغلب روستاها و شهرستان هاي کشور و همچنين افرادي که داراي تعصب هاي قومي هستند و همچنين عوامل چون فقر ، ناآرامي اجتماعي به صورت اجبار و ناخواسته صورت مي گيرد .

 

ازدواج زودهنگام در بين جوانان و اغلب نوجوانان در شرايط کنوني و باپيشرفت دانش مي تواند منجر به پيامدهايي از جمله آثار اجتماعي و رواني براي هر يک از زوج ها شود .

 

يک صاحب نظر در مسائل ازدواج مي گويد : الزامات ازدواج در سنين پايين اغلب منجر به جدايي از خانواده ،دوستان و تعلقات ، از دست دادن آزادي ، تعامل با همسالان و استفاده از فرصت هاي آموزش مي شود و باعث مي شود که فرد در آينده و با رويارويي در مسائل و مشکلات زندگي با بحران دچار شود و به مشکل بر بخورد .

 

ازدواج دير هنگام

 

در حال حاضر ما همچنان شاهد افزايش تاخير در ازدواج و افزايش سن ازدواج در بين جوانان و نداشتن تمايل به ازدواج هستيم .

 

عوامل بسياري از جمله تغيي در باورها و الگوي فکري و رفتاري جوانان است که خواستار شکل جديد از روابط خانوادگي هستند .

 

تنگناهاي مالي و اقتصادي ، نبود شغل مناسب و ثابت و نداشتن مسکن و ادامه دادن تحصيل تا مقاطع عالي در بين دختران از جمله عوامل بيان شده از سوي جوانان است .

 

در حالي که تجرد در سنين بالا هم براي دختران و هم براي پسران غالبا با پيامدهاي منفي همراه است .

 

کارشناس مسائل خانواده معتقد است : مجرد بودن در سنين بالا منجر به بلاتکليفي ، کاهش انگيزه مي شود و فرد به تنهايي در تلاش به رسيدن به اهداف خويش است .

 

وي در ادامه مي گوبد : افسردگي و ترس از تنهايي اغلب به سراغ افراد مجرد در سن بالا مي آيد و همچنين دچار مشکلات جسمي و فرزندآوري مي شوند .

 

به نظر مي رسد که جوانان در اين زمينه به دليل اين که علاقه به کسب تجربه توسط خودشان است و تجربه اي در اين زمينه نداشتند هنوز به پيامدها و آثار منفي آن پي نبرده اند و همچنان به دنبال اهداف خود هستند .

 

در حال حاضر براي رفع نيازهاي اوليه براي تشکيل ازدواج از سوي مسوولان و کارشناسان و با تاکيد دولت و سازمان هاي مربوطه شرايط و طرح هاي ويژه اي برنامه ريزي و در حال اجرا است .

 

بسياري از تسهيلات ويژه براي جوانان از جمله مسکن جوانان ، وام هاي ازدواج و آموزش هاي صحيح در حوزه خانواده سالم و ايجاد فرصت هاي شغلي انجام گرفته و فراهم کردن اين شرايط گرايش جوانان به ازدواج را بيشتر مي کند .

 

بسياري از جوانان خواهان ازدواج به موقع هستند

 

منيره نوبخت رييس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان در خصوص ” ازدواج به هنگام” گفت : زماني که جوانان خودشان تصميم با ازدواج بگيرند ، ازدواج به هنگام است .

نوبخت در ادامه افزود : ازدواج امر مهمي است و جوانان بايد با آمادگي کامل وارد اين مرحله از زندگي شوند ، در حالي که در حال حاضر رغبت جوانان ايراني در کشور به گفته عده اي کاهش يافته است .

 

وي با اشاره به اين که فضاي غالب کشور اين است که جوانان ما علاقمند هستند که به موقع ازدواج کنند و تشکيل خانواده بدهند ، اظهار کرد : تشکيل خانواده از جمله علاقمندي هاي جوانان محسوب مي شود در حالي که براي رسيدن به اين مرحله مشکلاتي بر سر راه آنان وجود دارد .

 

رييس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان ، تصريح کرد : مسوولان تلاش مي کنند که بگويند جوانان علي رغم اين مشکلات ازدواج کنند .

 

وي يادآور شد : بايد راهي درست ، پيش روي جوانان علاقمند به ازدواج گذاشت و آنها بايد با پيش گذاشتن راه درست آن را طي کنند ، اما براي طي کردن اين راه ، نياز به فراهم کردن ضرورياتي دارد .

 

رييس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان در خاتمه گفت : اکثريت جوانان ايراني خواهان ازدواج به موقع و تشکيل خانواده هستند به شرط آن که شرايط به آنها اجازه دهد .

 

ازدواج به موقعاز نظر سازمان ملی چه زماني است ؟

  سازمان ملي جوانان سن به هنگام ازدواج براي دختران را زير 24 سال و براي پسران را زير 30 سال اعلام کرد .

به گفته سازمان ملي جوانان جمعيت 29-15 سال ازدواج نکرده در سال 85، 15 ميليون و 768 هزار و 197 نفر (9 ميليون و 200 هزار مرد و 6 ميليون و 598 هزار زن) و جمعيت 42-15 سال ازدواج نکرده در اين سال 16 ميليون و 824 هزار و 883 نفر (9 ميليون و 704 هزار و 568 مرد و 7 ميليون و 120 هزار و 297 نفر زن) بودند .

وي تعداد متأهلين کشور را 33 ميليون و 113 هزار و 158 نفر برشمرد و افزود : 43 هزار و 90 نفر زن و 19 هزار و 293 مرد در محدوده سني 14-10 سال و 84 هزار و 111 مرد و 702 هزار و 796 مرد در محدوده سني 19-15 و 2 ميليون و 648 هزار و 510 زن و 2 ميليون و 291 هزار و 204 مرد در محدوده سني 29-25 سال در سال 85 داراي همسر هستند .

سازمان ملی جوانان از رشد 1/8 درصدي ازدواج و کاهش 2/6 درصدي طلاق در سال 86 نسبت به سال 85 خبر داد و عنوان کرد : افزايش 1/8 درصدي ازدواج دليل بر فراواني ازدواج در سال 86 نيست ، زيرا جمعيت در معرض ازدواج ما زياد بوده است و اين درصد به طور حتم در سال 87 بيشتر خواهد شد .

وي با اشاره به اينکه در سال 85، 80 درصد دختران زير 24 سال و بيش از 80 درصد پسران زير 30 سال ازدواج کردند ، اظهار داشت : بيشترين ازدواج براي پسران در محدوده سني 19-15 و سپس 24-20 و براي دختران 24-20 و سپس 29-25 گزارش شده است .

مدير مطالعات و تحقيقات سازمان ملي جوانان سن ازدواج براي دختران و پسران را به سه بخش زودهنگام ، بهنگام و ديرهنگام تقسيم کرد و گفت : محدوده سن بهنگام براي دختران 27-15 و براي پسران 30-18 و محدوده سن ديرهنگام براي دختران بالاي 27 سال و براي پسران بالاي 30 سال است .

 با توجه به دين، فرهنگ و الگوهاي باروري سن مطلوب ازدواج براي دختران در محدوده 24-18 و براي پسران در محدوده 27-21 سال قرار مي گيرد .  

سن مطلوب و مناسب براي ازدواج از درون سن بهنگام استخراج مي شود و با توجه به دين، فرهنگ و الگوهاي باروري سن مطلوب ازدواج براي دختران در محدوده 24-18 و براي پسران در محدوده 27-21 سال قرار مي گيرد .

به گزارش ایونا ، کارشناسان معتقدند که ازدواج يک پديده مشترک فرهنگي است که به اشکال مختلف در تمام جوامع و ملت ها وجود دارد و در هر فرهنگي الگوي مطلوبي از خانواده و شيوه ازدواج وجود دارد .

منتشر شده در سایر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *