رفتن به نوشته‌ها

هر چه بتوان عملیات ازدواج را از دولت دور كرد، بهتر است

معاون طرح و برنامه و هماهنگی دستگاه‌های سازمان ملی جوانان گفت: فهم جوان ایرانی به حدی هست كه هنجارها را درك می‌كند و به ارزش‌ها پایبند است، لذا حساب قاطبه جوانان را را باید از برخی از آن‌هایی كه تحت تاثیر ناآگاهی‌هایی قرار گرفته‌اند، جدا كرد.
صادق اكبری درباره عملكرد سازمان ملی جوانان در چارچوب برنامه چهارم توسعه كشور، گفت: بر اساس مصوبات برنامه چهارم توسعه كشور، سازمان ملی جوانان موظف به تهیه و تدوین ۱۳ برنامه راهبردی ذیل سند ملی ساماندهی امور جوانان شد كه از این برنامه‌ها ۱۱ برنامه تاكنون تدوین شده است.
● مراحل تدوین برنامه راهبردی شاخص‌های امور جوانان به پایان رسیده و در حال بررسی نهایی است
وی افزود: مراحل تدوین برنامه راهبردی شاخص‌های امور جوانان به پایان رسیده و در حال بررسی نهایی است و ۴۰ درصد كار تدوین برنامه اصلاح ساختار دستگاه‌های دولتی و غیردولتی حوزه جوانان انجام شده است و قطعا این دو برنامه تا پایان برنامه چهارم توسعه تدوین خواهند شد.
به گفته معاون طرح و برنامه و هماهنگی دستگاه‌های سازمان ملی جوانان، بر اساس گزارش سالانه برنامه چهارم توسعه در سه سال گذشته، عملكرد سازمان در برخی بخش‌ها مانند اوقات فراغت جوانان با موفقیت‌های خوبی همراه بوده و تدوین برنامه‌های راهبردی سند ملی ساماندهی امور جوانان از توفیقات چشمگیر این دوره سازمان محسوب می‌شود.
● توانمندسازی زوج‌ها قبل از ازدواج و تاكید بر مبانی اعتقادی، قطعا به كاهش آمار طلاق در كشور منجر خواهد شد
وی با بیان این كه آمار ازدواج جوانان در هشت ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶/۳ درصد رشد داشته است، در پاسخ به سوالی درباره افزایش آمار طلاق در كشور یادآور شد: در زمینه‌ طلاق، باید همه گروه‌ها و مسوولان حساسیت داشته باشند، اگر بحث مشاوره و توانمندسازی زوج‌ها قبل از ازدواج به شكل منسجم، جدی و با تاكید بر مبانی اعتقادی پیگیری شود، قطعا شاهد كاهش آمار طلاق در كشور خواهیم بود.
اكبری، تشكیل گروه مشاوران جوان ریاست جمهوری با هدف ایجاد زمینه تربیت مدیران جوان، دخالت تصمیم جوانان در اداره كشور، كاهش سن بازنشستگی و ایجاد فضای بیشتر برای جوانان را از اقدامات دولت نهم برای ورود جوانان به عرصه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری كشور دانست و افزایش حضور سازمان ملی جوانان در شوراهای اجرایی كشور نظیر شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی دانشجویان خارج از كشور را ناشی از ارتقای سطح سازمان به معاونت ریاست جمهوری اعلام كرد.
وی همچنین امكان حضور سازمان ملی جوانان در جلسات هیات دولت و استفاده از ظرفیت‌های ناشی از آن، ارتباط موثرتر با دستگاه‌های تصمیم‌گیر و سیاستگذار و تشكیل معاونت طرح برنامه و هماهنگی دستگاه‌ها و نیز تشكیل بیش از ۳۶ جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان از سال ۸۴ تاكنون را از دیگر تاثیرات مفید ارتقای سطح سازمان ملی جوانان از مشاورت به معاونت رییس جمهور برشمرد.
اكبری در پاسخ به سوال مبنی بر این كه دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با امور جوانان در طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی خود به چه میزان از نظرات و پژوهش‌های كارشناسی سازمان ملی جوانان استفاده می‌كنند و آیا سازمان درباره این طرح‌ها مانند طرح امینت اجتماعی نیروی انتظامی دخالت و یا اظهارنظری دارد یا خیر؟ تصریح كرد: به واسطه ظرفیتی كه از ارتقای سطح سازمان از مشاور به معاون رییس جمهور به وجود آمده است، ارتباط مستقیم و غیرمستقیم سازمان با سایر حوزه‌های تصمیم‌گیری كشور كه اقدامات آن‌ها به شكلی به حوزه جوانان ارتباط دارد، ایجاد شده است.
● نیروی انتظامی در ستاد ملی ساماندهی امور جوانان عضویت ندارد
وی با بیان این كه نیروی انتظامی در ستاد ملی ساماندهی امور جوانان عضویت ندارد، در عین حال خاطر نشان كرد: البته سازمان ملی جوانان با نیروی انتظامی ارتباط تعریف شده‌ای دارد و از مطالعات و پژوهش‌های هر دو طرف استفاده موثری می‌شود.
معاون طرح و برنامه و هماهنگی دستگاه‌های سازمان ملی جوانان ادامه داد: درباره این كه در زمینه‌ طرح‌های نیروی انتظامی در حوزه جوانان از سوی سازمان ملی جوانان موضع‌گیری عمومی شود، اعتقاد ما این است كه پالایش فضای فرهنگی كشور وظیفه‌ای است كه همه در آن سهم و نقش دارند. احیانا ممكن است در این مسیر برخوردهایی هم صورت گرفته باشد كه مورد تایید مسوولان و اعتقادات و ارزش‌های ما نباشد كه در این موارد تشخیص ما این است كه اگر قرار است، در برابر آن موضع‌گیری صورت بگیرد، نباید در فضای كلان كشور انجام شود كه جو را بیشتر از این مشوش كند، بنابراین اگر ضرورتی برای موضع‌گیری باشد در ارتباط مستقیمی كه وجود دارد، نكات لازم یادآور می‌شود.
وی اظهار كرد: معتقدیم كه فهم جوان ایرانی به حدی هست كه هنجارها را درك می‌كند و به ارزش‌ها پایبند است و این موارد را در پیمایش‌ها و نظرسنجی‌های مختلف اعلام كرده‌ایم، لذا باید حساب قاطبه جوانان را از برخی از آن‌هایی كه تحت تاثیر ناآگاهی‌هایی قرار گرفته‌اند، جدا كرد.
وی افزود: برای ساماندهی و كنترل آسیب‌های این عده محدود نیز نیازمند همكاری دستگاه‌های مختلف كشور مانند نظام آموزشی، دستگاه قضایی، رسانه‌ها و غیره هستیم كه با عضویت این دستگاه‌ها در ستاد ملی ساماندهی امور جوانان، اقدامات مهم و موثری در این زمینه در حال انجام است.
● واقعا بحرانی در زمینه مسایل اجتماعی جوانان احساس نمی‌كنیم
اكبری درباره راهكار پاسخگویی به انتظارات جوانان از سازمان ملی جوانان به عنوان نهاد حامی جوانان در برابر برخی برخوردهای ناصحیح با آنان، بدون ایجاد فضای تضاد و تشویش در كشور، گفت: این مساله موضوع بسیار ظریفی است. سازمان ملی جوانان باید یك اعتمادی را در بین جوانان به وجود می‌آورد كه نتایج بازخوردهایی كه از سوی آنان به ما اعلام می‌شود، نشان می‌دهد كه اعتماد جوانان نسبت به اوایل كار سازمان ملی جوانان در دوره‌های قبل، تفاوت زیادی داشته است. این اعتماد هر چه بیشتر شود، جوانان یقین پیدا می‌كنند كه مشكلات و مسایل آنان در قالب پیمایش‌ها و پژوهش‌های سازمان دیده می‌شود و به دست می‌آید.
وی افزود: به عنوان مثال در ابتدای اجرای طرح امنیت اجتماعی از سوی نیروی انتظامی، سازمان بلافاصله گزارشی از نظرات جوانان در این خصوص تهیه و به مراجع تصمیم‌گیری مربوطه ارائه داد.
معاون طرح و برنامه و هماهنگی دستگاه‌های سازمان ملی جوانان تصریح كرد: به اعتقاد ما بحران‌زده نشان دادن كشور در امور جوانان هنر نیست، چون واقعا بحرانی را در این زمینه احساس نمی‌كنیم. اگر در زمینه‌ جوانان بحرانی حس شود، قبل از سازمان ملی جوانان، مسوولان ارشد نظام در جریان این گزارش‌ها قرار گرفته و واكنش لازم را نشان می‌دهند.
وی اظهار كرد: در چند سال گذشته، اتفاقات مفید متعددی در حوزه جوانان افتاده كه در هیچ‌كدام از آنها رسمی از سازمان ملی جوانان برده نشده است. ولی اراده‌ای وجود داشته كه پیگیر انجام این اقدامات بوده است، این در واقع ناشی از نگاه هوشمندانه‌ای است كه در این دوره، سازمان ملی جوانان برای خود تعریف كرد.
● سازمان ملی جوانان قصد ندارد با پرداختن به امور اجرایی به دنبال تعریف و تمجید از سوی دیگران باشد
وارد شدن سازمان به امور اجرایی مانع از ایجاد تفكر كلان و تصمیم‌سازی اصولی در حوزه جوانان كشور می‌شود
اكبری تاكید كرد كه سازمان ملی جوانان قصد ندارد با پرداختن به امور اجرایی به دنبال تعریف و تمجید دیگران در جامعه باشد، چرا كه معتقدیم وارد شدن به امور اجرایی مانع از ایجاد تفكر كلان و تصمیم‌سازی اصولی در حوزه جوانان كشور می‌شود. اگر سازمان بتواند با نگاه عمیق كارشناسی، تصمیم‌سازی اصولی و منطقی را در دستگاه‌های اجرایی به وجود بیاورد، نقش و سهم مهمی در حوزه مسایل جوانان خواهد داشت.
معاون طرح و برنامه و هماهنگی دستگاه‌های سازمان ملی جوانان درباره مراكز همسریابی نیز، گفت: متاسفانه در این حوزه‌ شاهد بی‌نظمی و ناهنجاری‌هایی هستیم. هر كسی برای خود فضایی ایجاد كرده،‌ در حالی كه باید توجه داشت كه تخلف در این حوزه‌ حیثیت و آبروی جوانان را لكه‌دار می‌كند.
معاون طرح و برنامه و هماهنگی دستگاه‌های سازمان ملی جوانان گفت: فهم جوان ایرانی به حدی هست كه هنجارها را درك می‌كند و به ارزش‌ها پایبند است، لذا حساب قاطبه جوانان را را باید از برخی از آن‌هایی كه تحت تاثیر ناآگاهی‌هایی قرار گرفته‌اند، جدا كرد.
صادق اكبری درباره عملكرد سازمان ملی جوانان در چارچوب برنامه چهارم توسعه كشور، گفت: بر اساس مصوبات برنامه چهارم توسعه كشور، سازمان ملی جوانان موظف به تهیه و تدوین ۱۳ برنامه راهبردی ذیل سند ملی ساماندهی امور جوانان شد كه از این برنامه‌ها ۱۱ برنامه تاكنون تدوین شده است.
""

وی در پایان افزود: باید در این حوزه‌ گروه‌های مرجع را به موضوع ازدواج حساس كنیم، هر چه بتوان عملیات ازدواج را از دولت دور كرد، بهتر است. عملیات ازدواج كار دولت نیست، دولت فقط باید تسهیلات، زمینه و ساختارهای اقتصادی، آموزشی و فرهنگی را ایجاد و بررسی كند.

منتشر شده در اخبارسایر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *