رفتن به نوشته‌ها

بهشيد ارفع نيا:مهریه حفظ سنت است نه عامل تجارت

  ارفع نیا افزود : بعنوان یک زن شاید ازمهریه خیلی دفاع کنم ولی با این حال که امروزه مشکلات اقتصادی از مهمترین عواملطلاق محسوب می شود مبالغ هنگفت آن را چاره ای برای رفاه کامل صد درصدی چه در زندگیمشترک چه در حالت متارکه نمی دانم . اما مطلب مهم این است که نباید در این لازمافراط و تفریط کرد .

وی گفت : موارد زیادی در پرونده ها داشتیم که زوجه به مدتیکماه بعد از عقد مطالبه مهریه کرده ، حتی موردی بوده که به خارج رفته و مطالبهمهریه کلان خود را به صورت غیابی و بدون تاریخ کرده و قصد دیگری از ازدواج نداشتهاست . باید تجدید نظر کرد. اینکه نفقه حق زن است ، مطلب درستی است اما اصل مطلب ایناست که بنای زندگی بر مشارکت باشد نه توقعات بیجا و بعضا در کشورهای خارج دیده میشود که زنان شاغل هزینه مردان را در مواقع اضطرار می دهند و قانون نافی این مطلبنیست .

موضوعات مادی چون نفقه و مهریه نباید دست مایه اختیار تام برای مردان باشدکه اختیار تام را در دست بگیرند کما اینکه می بینیم در طلاق حرف آخر با مرداست .

وی با اشاره به لزوم آموزش افراد برای ازدواج اظهار داشت : متاسفانه ناآگاهیافراد از حقوق خود، گاهی با اصطلاحاتی چون نقص قانون و … تعبیر می شود از طرفیزنان با هر سطح سوادی و اگر کمی عقل معاش داشته باشند با توجه به اطلاع رسانی که ازطریق فیلم و نمایش و خبر و …. از رسانه ها می شود نباید در اهمیت مهریه تردیدکنند.

 

ارفع نیا افزود : دخالت خانواده طرفین باید دلایل موجه برای تعیین مهریهداشته باشد . اگر فردی کم بضاعت به خواستگاری دختری با شرایط خانواگی سطح بالای مالیمی رود نباید این را پذیرفت که همان طور که قبلا گفتم بیشترین عامل طلاق مواردی ازاین قبیل اند . البته دخالت فامیلی و خانوادگی در زندگی مشترک افراد هم با موضوعمیزان مهریه امری ناپسند است که بسیاری زندگی های آرام را از هم پاشیده است .

 

ویتصریح کرد : پیشنهادی که برای ازدواج موفق به جوان ها دارم ، ازدواج های فامیلی ودوستانه است . اکثرا موارد اینترنتی و همسریابی با فرم پر کردن و … به شکست منتهیمی شود . مطلب دیگر اینکه تعیین سقف قانونی هم برای مهریه در این مورد هم می تواندچاره ساز باشد .

وی در پایان توصیه کرد کتاب هایی با متن ساده از قانون بخوانیدکه اطلاع از قانون می تواند از خیلی امور مشکل ساز جلوگیری کند .

یکی از وکلای پایه یک دادگستری با بیان اینکه مهریه یک امر ضروری و غیر قابل انکاراست ، گفت : مفهوم مهریه باید در فرهنگ ها و روش ها به گونه ای تعریف شود که بتواندبه نیاز مردم پاسخ دهد، مهریه حفظ سنت است نه عامل تجارت.

به گزارش ایونا، دکتر بهشید ارفع نیا ،استاد دانشگاه آزاد اسلامی و عضو هیات علمی دانشگاه گفت : ازدواج یک بخش جداییناپذیر از فرهنگ ماست و امری پسندیده در دین محسوب می شود . نیاز طبیعی زندگی است ونباید با افکار ناپسند جامعه همراه شود و بهترین راه محفوظ بودن این رسم از سلایقناهنجار ، انتخاب شیوه سنتی و اصیل آن است.

منتشر شده در اخبار مهریهزنان

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *