رفتن به نوشته‌ها

همسريابی اينترنتی ناديده گرفتن روش‌های سنتی ازدواج نيست

وی با تأكيد بر اين مطلب كه فعاليت مؤسسه بين‌المللی «خانواده امين» در زمينه ازدواج منحصر به فرد است، اظهار كرد: ما تنها مركزی هستيم كه از امكانات فضای مجازی به‌عنوان يكی از ابزارهای آشنايی با مشتركانمان استفاده می‌كنيم و با ارائه مشاوره‌های مختلف به رهگيری اين آشنايی می‌پردازيم تا اين تعامل به ازدواج منتهی شود.

وی با انتقاد از اظهارنظر سيد «رضا نقيب‌السادات» جامعه‌شناس و دكترای ارتباطات كه چندی پيش در «نشست همسريابی» كه با حضور برخی از صاحب‌نظران حوزه خانواده در سازمان ملی جوانان برگزار شده بود و معتقد بود «حدود 39 سايت در زمينه همسريابی اينترنتی فعال هستند»، گفت: همسريابی اينترنتی يعنی اينكه مكانيزمی در يك سايت طراحی شود كه آشنايی در آن به ازدواج منتهی شود.

اردبيلی با اشاره به حساسيت اين موضوع افزود: به همين دليل است كه هيئت مديره اين مؤسسه از ارائه نمايندگی به ديگران و را‌ه‌اندازی آن در نقاط مختلف كشور وحشت دارند زيرا ما در اين مركز با انجام تست‌های مختلف و فرم‌های متعدد سلامت افراد در ابعاد مختلف را اندازه‌گيری می‌كنيم.

رئيس موسسه بين‌المللی «خانواده امين» در پاسخ به اين پرسش كه چرا ذهنيت افراد جامعه به اين شيوه آشنايی مذموم است، تصريح كرد: سياه‌نمايی پديده‌های نو در جامعه ما امری عادی است زيرا پديده‌های تكنولوژيك بومی نيستند و از جهان ديگری عرضه شده‌اند اما گذر زمان شرايطی را فراهم می‌كند كه با آن منطبق می‌شويم.

وی بخشی از اين سياه‌نمايی را واكنش مليت‌های دارای قوام دانست و گفت: اين موضوع در اصل مثبت است به نحوی كه در حال حاضر نيز والدين ايرانی در مقابل خواسته‌های فرزندان خود به شدت مقاومت می‌كنند.

اين كارشناس ارشد الهيات خواستار آموزش خانواده نسبت به اين موضوع شد كه اينترنت ابزاری وحشت‌زا و نگران‌كننده نيست و در ادامه تصريح كرد: بايد به خانواده‌ها بگوييم همسريابی از طريق اينترنت ناديده گرفتن روش‌های سنتی نيست بلكه همان روشی است كه در يك برهه از تاريخ با تعامل چهره به چهره، در دوره‌ای ديگر با تلفن و اكنون با بهره‌مندی از اينترنت صورت می‌گيرد.

رئيس مؤسسه بين‌المللی «خانواده امين» اظهار كرد: از همين‌رو بايد در حال حاضر شرط نظارت، دقت و امانت خود در ارائه اطلاعات را بيش از پيش مورد توجه قرار دهيم و در يك كلام سرعت نظارتمان را به به اندازه سرعت مخبرانمان افزايش دهيم.

اردبيلی با طرح اين پرسش كه اگر سيستم نمی‌تواند سرعت نظارت خود را با من همگام كند چرا من بايد از اين امكان بی‌بهره باشم؟ تصريح كرد: واقعيت اين است كه آسيب در همه روش‌هايی كه ذكر شد وجود دارد مهم اين است كه ما در انديشه اتخاذ راهكارهايی برای كاهش آسيب ابزارهای به‌روز باشيم نه آنكه آنها را محدود يا حذف كنيم.

در اين بخش از گفت‌و‌گو وی به نحوه فعاليت خود و همكارانش در مؤسسه «خانواده امين» پرداخت و اظهار كرد: ما در اين مؤسسه آشنايی را با اينترنت آغاز می‌كنيم و در مراحل بعد با توجه به آدرس مشتركانمان به ارائه خدمت به آنها می‌پردازيم به عنوان مثال افرادی كه تا 150 كيلومتری تهران زندگی می‌كنند بايد حتما برای پركردن فرم‌ها به مؤسسه بيايند درباره افرادی كه دور تر از اين فاصله و خارج از ايران نيز زندگی می‌كنند نيز در مراحل بعد اين مسئله قطعی است.

وی‌ با اشاره به اين مطلب كه در اين مؤسسه از دريافت مشخصات جزئی افراد آغاز به كار می‌كنيم، گفت: برخی از افراد با مشاهده فرم «الف» اين مركز می‌گويند كه مؤلفه‌های مورد نياز در ازدواج در اين فرم مورد توجه نيست كه اين مسئله نشانگر اين واقعيت است كه آنها از اين نكته غافلند كه در برخورد نخست نمی‌توان به آگاهی از همه ابعاد اخلاقی و شخصيتی افراد پرداخت بلكه دريافت آگاهی بايد آهسته باشد و دستيابی به آن در اولين برخورد امكان‌پذير نيست.

اردبيلی از پذيرش افراد 18 تا 85 سال در اين موسسه خبر داد و اظهار كرد: البته گروه سنی 18 تا 21 بايد همراه والدين خود به اين مركز مراجعه كنند زيرا با وجود اينكه ازدواج افراد 18 سال طبق قانون بلامانع است اما به عقيده من بسياری از اين افراد يا از خانه فرار كرده‌اند، يا اختلاف شديدی با والدين خود دارند و بدين‌ترتيب دنبال راه‌ گريزی هستند البته دسته‌ای نيز هستند كه نمی‌دانند چرا ازدواج می‌كنند.

اين استاد دانشگاه گفت: درباره افراد 21 سال به بالا نيز خانواده‌ها از ميانه راه وارد می‌شوند چرا كه ما نمی‌خواهيم در مقوله ازدواج خانواده را حذف يا محدود كنيم زيرا در اين صورت اين ازدواج شرايطی را فراهم آورده كه آدم تنها دو نفر شده است.

نحوه دخالت دولت در امر همسريابی، ضرورت پژوهش برای ازدواج صحيح و … از ديگر موضوعات طرح‌شده در اين گفت‌و‌گو بود كه در بخش دوم ارائه می‌شود.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين «جعفر ساوالان‌پور اردبيلی» مدير مؤسسه بين‌المللی «خانواده امين» در بخش نخست گفت‌و‌گوی خود با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، به مؤلفه‌های مورد توجه قرآن برای انتخاب همسر مناسب پرداخت و احساس افتخار و دستيابی به آرامش را از جمله ملاك‌های يك ازدواج آگاهانه عنوان كرد.

وی حضور خانواد‌ها و دخالت آنها در امر ازدواج را امری مهم دانست و گفت: بی‌توجهی به اين مهم شرايطی را فراهم می‌آورد كه فرد تنها دو نفر شود و هيچ تغييری در زندگی رخ ندهد.

اردبيلی در بخش دوم گفت‌و‌گو با اشاره به استنادهای قرآنی افزود: به نظر می‌رسد خانواده قرآنی گسترده‌تر از زن و شوهر و فرزندان است و حداقل طبقه اول ارث را در بر می‌گيرد از همين‌رو همه ما با توجه به مسئوليت خود بايد در انديشه اتخاذ راهكارهايی برای نجات از اضمحلال نهاد خانواده باشيم كه در مناسبات زندگی كنونی به امری عادی تبديل شده است….>>

اين كارشناس ارشد الهيات ازدواج را از جمله مسائل مورد نياز بشر ذكر كرد كه نبايد نگرش جناحی و سياسی را بر آن حاكم كرد بلكه بايد با ارائه مشاوره‌های مختلف شرايطی را فراهم كرد كه به پايداری آن بينجامد چرا كه برخی از طلاق‌ها در پی مشاوره با كارشناسان در اين مؤسسه منجر به ازدواج مجدد و يا آشتی شده است.

مدير موسسه بين‌المللی «خانواده امين» با تأكيد بر اين مطلب كه تلاش ما افزايش ازدواج نيست بلكه كسر طلاق است، اظهار كرد: ما در اين مركز تلاش می‌كنيم با ارائه مشاوره‌های گوناگون به زوجين نقاط قوت و ضعف آنها را بشناسيم و بدين‌ترتيب آموز‌هاش‌های لازم مرتبط با تحكيم خانواده را به آنان ارائه دهيم.

وی با تأكيد بر اين مطلب كه الگوی مؤسسه خانواده امين در اين زمينه اشاعه نمی‌شود، افزود: استفاده از اين روش كمك زيادی به كاهش مشكلات زوجين می‌كند اما مشكل اصلی در اين ميان اين است كه از نظر مالی قادر به گسترش اين الگو نيستيم.

اين استاد دانشگاه با اشاره به اين موضوع كه مردان جامعه ما از هر گروه سنی می‌توانند به انتخاب همسر اقدام كنند، تصريح كرد: در حال حاضر فاصله سنی مردان با همسرانشان يك تا 15 سال است و جامعه نيز مشكلی در اين زمينه ندارد از همين‌رو به عقيده من بايد اقداماتی را در راستای كارگروه سنی انجام دهيم و حق انتخاب‌ها اصلاح شود كه اين موضوع با آگاهی مناسب و انجام پژوهش‌های به‌روز و كارآمد امكان‌پذير است.

وی گفت: سازمان ملی جوانان بايد هر ساله با جمع‌آوری اطلاعات اجتماعی بهترين گروه سنی را به عموم جامعه ارائه دهد تا بدين‌ترتيب مردم بتوانند با آگاهی بيشتری به انتخاب همسر بپردازند و بدين صورت از افزايش طلاق كه آسيب‌های جبران‌ناپذيری در نهاد خانواده و جامعه دارد جلوگيری شود زيرا كنترل پديده‌های اجتماعی امری دستوری نيست بلكه بايد تعهد و مسئوليت آن را به عهده گرفت.

مدير موسسه بين‌المللی «خانواده امين» درباره نحوه نظارت بر سايت‌های همسريابی كه چندی پيش توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمين «علی‌اكبری» رئيس سازمان ملی جوانان مطرح شده بود، افزود: نظارت بر اين سايت‌ها امری غيرقابل انكار و ضروری است البته بايد به اين مسئله توجه كرد كه نهاد ناظر شايسته اين كار باشد و از عهده آن برآيد نه اينكه فقط موظف به اين امر باشد.

اردبيلی در پاسخ به اين پرسش كه آيا در حال حاضر نهادی هست كه بتواند عهده‌دار اين كار شود، اظهار كرد: من سراغ ندارم البته سازمان ملی جوانان اين امر را به ما سپرده است تا به طراحی و الگوسازی در اين عرصه بپردازيم و انتظار ما نيز اين است كه اين سازمان امكانات نظارتی را در اختيار ما بگذارد و هزينه‌های آن را نيز تقبل كند.

در اين بخش از گفت‌وگو خبرنگار ايكنا از مدير اين موسسه پرسيد كه آيا شما توان اين كار را داريد كه اردبيلی در پاسخ افزود: ما می‌توانيم به تربيت نيرو در اين زمينه بپردازيم زيرا كارشناسانی را می‌شناسم كه می‌توانند با حضور يك هفته‌ای در اين مركز علاوه بر آشنايی با شرايط به ارائه خدمات به زوج‌ها بپردازند.

وی در پايان سخنان خود اظهار اميدواری كرد با نشر اين الگو آن را در مناطق مختلف كشور بومی كنيم تا بدين ترتيب معضل ازدواج در كشور رفع شود البته منظورم اين نيست كه اردبيلی و موسسه خانواده امين تبليغ شود بلكه غرض اين است كه كار مثبت را به ديگران معرفی و طلاق‌زدايی كنيم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين «جعفر ساوالانپور اردبيلی» سال 76 تا 77 به دليل آشنايی با مشكلات دانشجويان مقطع پزشكی اقدام به تأسيس كانون مشاوره پيوند دانشجويی در دانشگاه علوم پزشكی تهران كرد تا بدين‌ترتيب جوانان همگن دانشجو را به هم معرفی و زمينه ازدواج آنان را فراهم كند وی پس از اتمام تحصيلات خود و بازگشت به كشور در سال 1379 تصميم به راه‌اندازی موسسه همسريابی می‌گيرد تا با استفاده از ابزارهای تكنولوژيكی همچون اينترنت گامی را در راستای ازدواج آگاهانه بردارد.

وی در خارج از كشور نيز مشتركانی دارد و زمينه ازدواج‌هايی را نيز در خارج از كشور فراهم كرده كه هيچ كدام از آنها به طلاق ختم نشده است زيرا موسسه خانواده امين پس از ازدواج نيز با خانواده‌ها در رابطه است و با ارائه آموزش‌های اجباری و مشاوره‌ای به تداوم زندگی آنان كمك می‌كند.

بنا به گفته اردبيلی، در حالی كه فعاليت موسسه «خانواده امين» در رسانه‌های خارجی نيز منعكس شده است اما هنوز وی نتوانسته مجوز آگهی برای تبليغات فعاليت اين موسسه را اخذ كند.

متن مصاحبه مدیر موسسه با خبرگزاری ایکنا

گروه اجتماعی: بايد به خانواده‌ها بگوييم همسريابی از طريق اينترنت ناديده گرفتن روش‌های سنتی نيست بلكه همان روشی است كه در يك برهه از تاريخ با تعامل چهره به چهره، در دوره‌ای ديگر با تلفن و اكنون با بهره‌مندی از اينترنت صورت می‌گيرد.

 «جعفر ساوالانپور اردبيلی» رئيس مؤسسه بين‌المللی «خانواده امين» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، با اعلام اين مطلب به مولفه‌های قرآنی انتخاب همسر پرداخت و از نمونه‌های بارز آن به آيه 21 سوره مباركه «روم» مبنی بر «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ؛ و از نشانه‏هاى او اينكه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدانها آرام گيريد و ميانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در اين [نعمت] براى مردمى كه مى‏انديشند قطعا نشانه‏هایى است» اشاره كرد.

وی افزود: با استناد به اين آيه احساس افتخار و دستيابی به آرامش از جمله ملاك‌های يك ازدواج آگاهانه است به نحوی كه حضور در كنار همسر و خانواده زمينه‌ساز طيب خاطر باشد و فرد اعم از زن و مرد از انتخاب خويش احساس رضايت داشته باشد.

اردبيلی ازدواج اينترنتی را امری غيرممكن عنوان و تصريح كرد: در حال حاضر 43هزار آژانس در زمينه آشنايی افراد با يكديگر فعاليت می‌كنند اما مجموع اين سايت‌ها فقط در انديشه ارائه خدماتی برای دوستی و استفاده از امكانات چت‌رو‌م‌ها هستند كه هرگز به ازدواج فكر نمی‌كنند چرا كه در مقوله ازدواج تعامل چهره به چهره نيز بايد صورت گيرد….>>>

منتشر شده در اخبار ازدواجاخبار حقوقی خانوادهاخبار خانوادهازدواج

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *