رفتن به نوشته‌ها

شیوه انتخاب همسر باید دگرگون شود

حدادعادل یادآور شد: در اسلام ازدواج امری منطقی و آسان است چنانچه سنت پیامبر آسان کردن ازدواج بوده و اگر این موضوع در جامعه به امری سخت تبدیل شد نباید اینگونه تصور شود که این سخت شدن خواست خداست.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه خود ما امر ازدواج را سخت کرده ایم، عنوان کرد: در حال حاضر من عقیده دارم که نگرانی بسیاری از جوانان ما نگرانی ازدواج است و هر جوانی که ازدواج نکرده است نگران آینده خود است.

مشکلات ازدواج به جامعه و دولت بازمی گردد

رئیس کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات موجود در امر ازدواج اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این مشکل به دو بخش تقسیم می شود در موضوعاتی که مربوط به دولت است یکی از مسائل اشتغال است و در جامعه ای که اشتغال نباشد بیکاری فراوان می شود لذا ازدواج کم می شود و ایجاد اشتغال برنامه ای است که حکومت اعم از دولت و مجلس باید در این عرصه تدبیر نماید و ایجاد درآمد و اشتغال نماید.

حداد عادل همچنین به مشکل مسکن اشاره کرد و افزود: در جامعه ای که تهیه مسکن معمایی باشد و اجاره در آن در سطح بالایی قرار گیرد به نحوی که در مواقعی بیش از 80 درصد حقوق صرف اجاره مسکن شود، نمی توان برای ازدواج تصمیم قاطع گرفت.

وی یادآور شد: نوع دوم مشکلات به خود ما بازمی گردد که خودمان را زندانی سنتهای غلط و یا درست گذشته کرده ایم.

وی همچنین به تحصیلات دختران اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از اتفاقاتی که بعد از انقلاب در ازدواج تاثیر منفی گذاشته تحصیل دختران است مخصوصا در زمانی که تعداد دختران تحصیل کرده بیش از پسران باشد.

حدادعادل تصریح کرد: من علاقه مند به تحصیل خواهران هستم و مخالف تحصیل دختران نیستم اما باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که مشکلی در این رابطه پیش نیاید . چنانچه بهتر است در سالهای نخست دانشجویی دختران ازدواج کنند و پس از آن ادامه تحصیل دهند.

ایجاد رشته مدیریت خانواده در دانشگاه ضروری است

این نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت ایجاد رشته “مدیریت خانواده ” در دانشگاه ها تاکید کرد و اظهار داشت: باید در دانشگاهی چون الزهرا که مربوط به خواهران است رشته ای با این عنوان تاسیس می کردیم و در زمینه آموزش عالی نیز باید در عرصه ازدواج کار می کرد.

حدادعادل گفت: ازدواج هر روز پرخرج تر می شود و اقلامی وارد ازدواج شده که در گذشته نبوده است و یا وجود داشته و اکنون جایگاهی ندارد.

حدادعادل بر ایجاد تحول در برخی از مسائل در امر ازدواج تصریح کرد و گفت: ما جرات تحول را از دست داده ایم و امروز می توانیم بسیاری از آیینهای غیرضروری را حذف می کنیم چنانچه می توان در مباحثی چون لباس عروس، آئینه و شمدان و… صرفه جویی کرد.

ازدواج در کشور به میدان تفاخر تبدیل شده است

به گزارش مهر، حداد عادل  افزود: اکنون ازدواج در کشورمان میدان تفاخر شده و این امرسبب شده است تا ازدواجی انجام نشود.

وی همچنین یادآور شد: شهردایها و موسسات می توانند با ایجاد تالارهای ازدواج برای جوانان برخی از این مشکلات را مرتفع نمایند چنانچه در اوایل انقلاب ازدواج در مساجد انجام می شد.

رئیس کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنان خود خطاب به دختران جوان گفت: دختران جوان باید توهمات، خیالات، چشم و هم چشمی ها و … را کنار گذارند و جرات کنند به خاطر خدا و خودشان، سنتهای پرهزینه را کنار بگذراند چرا که در نهایت قهرمان ماجرا خودشان هستند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با نقد شیوه های سنتی همسر گزینی گفت: به نظر می رسد باید تحولی در شیوه انتخاب همسر در ایران رخ دهد.

به گزارش مهر، غلام علی حدادعادل شامگاه جمعه در مراسم اختتامیه جشنواره پر پرواز افزود: در حال حاضر در کشور ما از شیوه های سنتی  انتخاب همسر استفاده می شود که این موضوع نیازمند نوعی دگرگونی است زیرا در شیوه سنتی هیچ دختری حق انتخاب ندارد و علاوه بر آن پسرها نیز در این عرصه کار را به پدر و مادر خود واگذار می کند و در این میان نقشی ندارند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر شیوه های گذشته در کشورمان برای انتخاب همسر جواب نمی دهد که باید با توجه به شرایط جهان شیوه ای نو در این امر انتخاب کرد.

حداد عادل تاکید کرد: اینکه دختر در انتخاب همسر دخالتی ندارد و پسر کار را به پدر و مادر واگذار کرده است مربوط به گذشته است و باید با حفظ حرمتهای اسلامی یک نظام نوین در انتخاب همسر به وجود آوریم.

منتشر شده در اخبار خانوادهاخبار خواندنی خانوادهازدواج

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *