رفتن به نوشته‌ها

حضور زنان و اثرگذاری آنها در کانون خانواده

وی افزود : معتقدم در مرحله حساس تاریخی به سر می بریم ؛ لحظه تعیین کننده و در مرحله گذار تاریخی که انسان مسلمان باید بتواند تکلیف خود را با خویشتن و با جهان مشخص کند . این مسئله تنها خاص زنان نیست ؛ حتی اینکه ما چگونه می توانیم به عنوان مسلمان در جهان امروز که مقتضیات خاص خودش را دارد ، حضوری مؤثر داشته باشیم هنوز به درستی روشن نشده است .

خاتمی افزود : هر تمدن و جامعه ای بر اساس فلسفه ای استوار می شود و روشن شدن وضع زندگی ما به این بستگی دارد که ما چگونه به قضایا نگاه می کنیم . ما در دورانی هستیم که اگر تا چند سال پیش مشعوفیتی در مقابل غرب بود ؛ امروز غرب دچار بحرانهای بزرگی از جمله در خانواده ، معیارهای اخلاقی و خلاء معنوی است .

، رئیس مؤسسه بین المللی گفتگوی تمدنها و فرهنگها ، تأکید کرد : ما می توانیم با اقتباس از جنبه های مثبت تمدن غرب ، آن را به ریشه ها ، ارزشهای دینی ، فرهنگی و عرفانی خود بازگشته و به مجموعه ای برسیم که مزایای دنیای امروز را داشته و مضار آن را نداشته باشد .

سید محمد خاتمی گفت : بر این اساس می توانیم به تعریفی از زنان برسیم که در عین حفظ معیارهای اخلاقی و نقشی که می توانند در خانواده به عنوان محور این کانون داشته باشند در عرصه اجتماع هم حضور داشته و از حقوق برابر و عادلانه برخوردار باشند .

وی رسیدن به این مهم را مستلزم کار و مطالعه عمیق دانست و یادآور شد : با تشکیل همین نهادها ، مطالعه کردن و سعی در شناخت مسائل و ارائه راه حل و بردن آن به درون جامعه ؛ه م جامعه و هم زنان به رشد می رسند و می توان به چگونگی حضور زنان و اثرگذاری آنها در کانون خانواده و اجتماع دست پیدا کنیم .

حجت الاسلام خاتمی تصریح کرد : خواست تاریخی و فطری ملت ، پشتوانه حرکت جامعه است و روشنفکر اصلاح گر کسی است که بتواند این خواستها را تبیین کند و به قسمت خودآگاه جامعه بیاورد که زنان ، مردان ، دانشجویان ، نخبگان و همه صنوف به صورت آگاهانه آن را درک کنند .

وی با اشاره به اینکه تأثیر مراجع ریشه دار در سنت ، در گذشته بیشتر از امروز بوده است گفت : بزرگانی چون امام خمینی(ره) ، آیت الله بروجردی ، آیت الله میرزای شیرازی ونظایر آنان تأثیر زیادی بر جامعه داشتند و با یک فتوا جامعه را دگرگون می کردند .

رئیس مؤسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها و دبیر مجمع روحانیون مبارز  گفت : باید به تعریفی از زنان برسیم که در عین حفظ معیارهای اخلاقی در عرصه اجتماع هم حضور داشته و از حقوق برابر و عادلانه برخوردار باشند .

به گزارش ایونا ، حجت الاسلام سید محمد خاتمی رئیس مؤسسه بین المللی گفتگوی تمدنها و فرهنگها در دیدار با اعضای شورای مرکزی زنان مسلمان نواندیش اظهار داشت : یکی از مشکلات جامعه ما بحران مرجعیت به معنی عام آن است . از یک سو تأثیر مراجع ریشه دار در سنت در گذشته بیشتر از امروز بوده و از سوی دیگر متأسفانه امروز دولت ، نهادهای مدنی را رقیب خود می داند و در تقویت آنها نمی کوشد .

""

منتشر شده در اخبار خانوادهاخبار زنان

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *