رفتن به نوشته‌ها

يک دست لباس‌عروس با کت و شلوار 14 ميليون تومان

پيگيري هاي خبرنگار برنا از بازارهاي لباس عروس نشان مي دهد که قيمت لباس عروس در مناطق مختلف تهران با تفاوت هاي چشمگير و تعجب برانگيزي مواجه است. بر اين اساس در حالي که قيمت خريد لباس عروس در مناطق جنوبي و مرکزي تهران مبلغي بين 200 هزارتومان تا يک ميليون و 300 هزار تومان برآورد مي شود، قيمت همين لباس عروس در مناطق غرب، شرق و در نهايت شمال تهران از 900 هزار تومان تا 10 ميليون تومان و بيشتر متغير است.

بسياري از طراحان و خياطان لباس هاي عروس معتقدند که قيمت يک دست لباس عروس با توجه به نوع پارچه و طرح آن، دوخت و ميزان کاري که روي آن مي شود، متفاوت است و نمي توان سقف واحدي را براي آن قائل شد چرا که مدل‌هاي لباس عروس با توجه به سليقه مردم و آمدن ژورنال هاي جديد لباس تغيير مي کند و همين تغيير در طراحي مجدد سبب مي شود قيمت لباس دستخوش تغيير شود.

همچنين در حال حاضر کرايه انواع مختلف لباس عروس ( با توجه به مدت زمان گذشته از زمان دوخت ) در مناطق جنوبي و مرکزي شهر تهران مبالغي به ميزان 80 تا 300 هزار تومان است که کرايه همين لباس هاي عروس در مناطق شمالي شهر از 700هزار تومان شروع شده و به مرز 4 ميليون تومان هم مي رسد.

بنا برگزارش برنا، بسياري از مردم تصور مي کنند که تنها خريدهاي عروس مثل لباس و تاج عروس با تجمل گرايي و چشم و هم‌چشمي روبرو شده است اما شواهد نشان مي دهد اين تجمل گرايي در ميان دامادها هم جا باز کرده است. بر اين اساس در حال حاضر قيمت يک دست کت و شلوار با ساده ترين طرح و ارزان ترين پارچه حدود 70 هزار تومان در مناطق مرکزي و جنوبي شهر به فروش مي رسد که اين قيمت در مناطق شمال شهر گاه 20 برابر و بيشتر است.

نکته قابل تامل در خصوص قيمت لباس داماد در مناطق بالاي شهر اين است که در اکثر مناطق بالاي شهر کت و شلوار دامادي کمتر از 200 هزار تومان وجود ندارد و افرادي که در مناطق بالاي شهر به خريد لباس داماد مبادرت مي کنند گاه تا 4 ميليون تومان و بيشتر هم براي خريد يک دست کت و شلوار هزينه مي کنند!

البته تغييرات قيمت کت و شلوار دامادي هم از “اصل” قيمت لباس عروس تبعيت مي کند که با توجه به نوع پارچه، دوخت، طرح و… قيمت سقفي نمي توان براي آن قائل شد. علاقمندي به خريد لباس هاي فاخر براي مراسم هاي ازدواج در حالي ميان طبقات مرفه جامعه به يک امري عادي مبدل شده است که در نقطه مقابل بسياري از طبقات کم در آمد جامعه براي خريد هاي ضروري ازدواج توانايي کافي ندارند.

به اعتقاد کارشناسان روند پرشتاب اين شبه‌رسم هاي غلط و عميق تر شدن شکاف طبقاتي، جامعه را با طيفي از جواناني روبرو مي کند که گرچه توانايي برپاپي عروسي هاي چند‌ده ميليوني را ندارند اما سوداي آن را در سر مي پرورانند و گاه براي رسيدن به اين رويا! زير بار وام‌هاي بيشماري مي روند…

در حالي که قيمت خريد لباس عروس در مناطق جنوبي و مرکزي تهران مبلغي بين 200 هزارتومان تا يک ميليون و 300 هزار تومان برآورد مي‌شود، قيمت همين لباس عروس در مناطق غرب، شرق و در نهايت شمال تهران از 900 هزار تومان تا 10 ميليون تومان و بيشتر متغير است… در حال حاضر قيمت يک دست کت و شلوار با ساده‌ترين طرح و ارزان ترين پارچه حدود 70 هزار تومان در مناطق مرکزي و جنوبي شهر به فروش مي‌رسد که اين قيمت در مناطق شمال شهر گاه 20 برابر و بيشتر است.

به گزارش خبرنگار باشگاه جواني برنا، چشم و هم چشمي و رفتارهاي تجملاتي، همراه با تن دادن به برگزاري مراسم هاي ازدواج پر زرق و برق در حالي شتاب بي سابقه اي در پايتخت و شهرهاي بزرگ کشورمان پيدا کرده است که بسياري از زوج هاي جوان براي ادامه زندگي بعد از ازدواج هيچگونه پس اندازي ندارند و زير بار قسط‌هاي برگزاري چنين مراسمي تا سالها روياي يک زندگي شيرين را در سر مي‌پرورانند.

برگزاري مراسم‌هاي چند ميليوني ازدواج با به روز ترين مدل‌ها و سبک ها و با هزار خرج ريز و درشت سبب شده است که تهيه ملزومات عروسي مثل خريد و يا اجاره لباس عروس، تاج، کت و شلوار و… با قيمت هاي نجومي و غير پايداري روبرو شود که بيشترين فشار اقتصادي را براي افرادي به همراه مي آورد که در خانواده هاي کم در آمد زندگي مي کنند.

منتشر شده در خواندنی هاسایر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *