رفتن به نوشته‌ها

بیضه منبع سلول پایه است

با بدل کردن سلول پایه به سلول های مغز، استخوان یا قلب، می توان آن را بدون ترس از طرد شدن آنها توسط سیستم دفاعی، به بدن بیمار تزریق کرد.

این شیوه همچنین از جنجال پیرامون استخراج سلول پایه از جنین پرهیز می کند.

در این پروژه تحقیقی، که شامل دانشمندانی از “کینگز کالج لندن” می شد، 22 نمونه مختلف برداشت شد.

دانشمندان نوعی سلول به نام “سلول پیشاهنگ اسپرم” – که به سلول اسپرم بدل می شود – را از این نمونه ها استخراج کردند.

اینها سپس از لحاظ شیمیایی طوری دستکاری شد که تا به وضعیتی مشابه سلول های جنین نزدیک شوند، یعنی وضعیتی که قابلیت تبدیل به کلیه انواع سلول ها را دارد.

با این حال هنوز معلوم نیست که بتوان در آینده به طور ایمن از این سلول ها در بدن انسان استفاده کرد.

پروفسور رابین لاول-بج، متخصص سلول پایه از موسسه ملی تحقیقات پزشکی گفت که دی ان ای سلول های دستکاری شده فاقد برخی از خواصی است که فعالیت شماری از ژن ها را تنظیم می کند که این وضع ممکن است بر توانایی سلول های به دست آمده در تولید بافت های مختلف بدن اثر بگذارد.

او افزود که همین سلول ها احتمالا سرمنشاء تومورهای بیضه هستند، بنابراین نمی توان قاطعانه گفت که کاملا طبیعی هستند.

وی همچنین اشاره کرد که از آنجا که اهداکنندگان این سلول ها مردان هستند، زنان نمی توانند امیدی به بهره مندی از شیوه های مشابه داشته باشند.

براساس تحقیقات تازه تنها وظیفه سلول های موجود در بیضه تولید اسپرم نیست و این سلول ها می توانند منبعی برای تامین سلول پایه باشند که قابلیت بدل شدن به کلیه انواع سلول های بدن را دارد.

پژوهشگران آلمانی و بریتانیایی می گویند که سلول های بیضه را می توان به سلول های پایه، مشابه آنچه در جنین تا پیش از هشت هفتگی یافت می شود، تبدیل کرد.

این مطالعه که نتایج آن در مجله “نیچر” چاپ شده است، امید دستیابی به منبعی بی پایان برای تامین سلول های مرمت کننده اعضای مختلف بدن را افزایش می دهد.

قابلیت دگرگونی سلول های استخراج شده از بدن یک فرد بزرگسال به سلول های پایه، و بعد بدل کردن آنها به انواع بافت های بدن، آرمان اصلی تحقیقات سلول پایه است…..>>>

"سلول

منتشر شده در اخبار مردانبهداشت جسمی جنسی خانوادهبهداشت خانواده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *