رفتن به نوشته‌ها

تفریح در بهشت بانوان بدون تلفن همراه

مدتی قبل گرفتن فیلم و عكس شخصی توسط افراد مشكلی نداشت و كسانی كه صرفا عكس‌های شخصی از خودشان می‌انداختند با انتظامات پارك مشكلی نداشتند. این تا زمانی بود كه روی سایت‌های اینترنتی و بلوتوث موبایل‌ها فیلمی با عناوین «بوستان بانوان» دست به دست نمی‌شد و حریم خصوصی زنانی كه در پارك به تفریح می‌پرداختند را نشانه نگرفته بود و امنیت آنها را به مخاطره نینداخته بود. شاید از این همین روست كه خبر «در نظر گرفتن تدابیر شدید امنیتی برای گرفتن گوشی‌های همراه در بوستان بانوان» به نقل از شهردار تهران دو روز گذشته روی خروجی‌های خبری قرار گرفت. به همین منظور به بهشت بانوان رفتیم تا از موضع‌گیری بانوانی كه در پارك به تفریح می‌پردازند آگاه شویم.

● هنوز دستور گرفتن موبایل‌ها هنگام ورود ابلاغ نشده
دو نفر از ماموران نیروی انتظامی كه در بخش انتهایی محوطه پارك نشسته‌اند و مشغول صحبت با یكدیگر هستند می‌گویند: «مدتی است كه هر گونه فیلمبرداری و عكسبرداری در پارك ممنوع است و ما اگر ببینیم كسی دوربین یا موبایل مجهز به دوربین در دست دارد و مشغول استفاده از آن است آن را می‌گیریم و دیگر پس نخواهیم داد.» آنها می‌گویند هنوز دستوری مبنی بر تحویل گرفتن دوربین و تلفن‌های همراه دوربین‌دار هنگام ورود افراد به پارك به ما ابلاغ نشده و ما در سطح پارك با كسانی كه در حال فیلمبرداری یا عكس گرفتن هستند برخورد خواهیم كرد. وقتی از آنها می‌پرسیم شما كه در تمام پارك به صورت همزمان حضور ندارید چگونه می‌توانید هر كسی را كه عكس می‌اندازد ببینید؟ پاسخ می‌دهند: «ما تمام سعی خود را می‌كنیم تا این افراد را ببینیم و جلوی كار آنها را بگیریم. اما ممكن است كسانی هم باشند كه آنها را نبینیم.»

● در این پارك احساس راحتی نمی‌كنم
خانمی كه با مانتو و مقنعه لبه یكی از باغچه‌های پارك نشسته است و پوششی كامل دارد درباره امكان فیلمبرداری به وسیله تلفن همراه می‌گوید: «من این پارك را دوست دارم. تنها مشكل من این است كه از ترس اینكه كسی فیلمبرداری كند و من متوجه نشوم نمی‌توانم روسری یا مانتوی خود را در بیاورم و مانند بقیه راحت در پارك وقت خود را بگذرانم.» او همچنین فكر می‌كند این پارك باید شب تا دیر وقت باز باشد زیرا روزها هوا گرم است و شب بهتر می‌توان از هوای مطبوع پارك استفاده كرد.

● اگر تلفن همراه را تحویل بگیرند دیگر نمی‌آییم
در قسمتی دیگر از پارك كه چندان هم خلوت نیست دو دختر ۲۲ ساله نشسته‌اند. یكی از آنها از سعادت آباد و دیگری از دربند به آنجا آمده‌اند. آنها مشغول صحبت كردن با یكدیگر هستند و درباره امكان وارد شدن با موبایل دوربین‌دار می‌گویند: «ما نشنیده بودیم كه قرار است از ورود موبایل به كل پارك جلوگیری شود. اما تا جایی كه می‌دانیم قرار است بخشی از پارك را به آفتاب گرفتن خانم‌ها اختصاص دهند كه گویا بردن موبایل به آن قسمت ممنوع می‌شود.»

آنها از اینكه وقتی با لباس‌هایی مانند تاپ یا شلوارك می‌پوشند در محیط پارك تردد می‌كنند از طرف انتظامات با مشكل مواجه می‌شوند اظهار نارضایتی می‌كنند اما عقیده دارند با تمام اینها هنوز بودن در این پارك بسیار لذت‌بخش‌تر از پارك‌های دیگر است. آنها در ادامه می‌گویند: «اگر از ورود با موبایل جلوگیری كنند و موبایل‌‌های‌مان را جلوی درب ورود تحویل بگیرند ما دیگر به اینجا نخواهیم آمد. زیرا تلفن همراه از وسایل ضروری شخص به حساب می‌آید. مخصوصا در این پارك كه تنها راه ارتباط برقرار كردن با بیرون به وسیله همین تلفن همراه ممكن خواهد شد.»

● تلفن‌های همراه را بگیرند خیالم راحت‌تر است
در بخشی از بهشت مادران كه بسیار خلوت و آرام است دو خانم حدودا ۴۰ سال در حال نگاه كردن و استفاده از فضای اطراف هستند. یكی از آنها كه معلم است در رابطه با بلوتوثی كه با موضوع پارك در تلفن‌های همراه یافت می‌شود این‌طور اظهارنظر كرد: «به عقیده من به‌رغم وجود چنین فضا و چنین پاركی برای خانم‌ها، اما متاسفانه هنوز فرهنگ استفاده از این نوع امكانات میان مردم ما جا نیفتاده. همان طور كه در استخر‌ها و ساحل دریا نمی‌توان احساس امنیت داشت، در این پارك هم مدام ترس از این وجود دارد كه ممكن است بدون آنكه بدانی فیلمت را بگیرند. مخصوصا اینجا كه پر از درخت و جاهایی است كه نمی‌توان مطمئن بود كسی آنجا مخفی نشده باشد.»

او با تمام اینها می‌گوید وجود چنین پاركی می‌تواند امروز یك امتیاز محسوب شود و من و دخترم از اینكه می‌توانیم گاهی تنها یا با همكاران و دوستان به اینجا بیاییم خوشحالیم. او می‌گوید حتی اگر تلفن‌های همراه را هنگام ورود به پارك تحویل بگیرند باز هم خواهد آمد. زیرا دلیل آمدن او عكس انداختن نیست و حتی در این صورت با خیال راحت‌تری از فضای پارك استفاده خواهد كرد.

از زمان افتتاح اولین پارك اختصاصی برای بانوان به وسیله شهردار تهران و با عنوان «بهشت مادران»، در سطح جامعه شاهد بازتاب‌های متفاوتی از سوی مردم به خصوص خود بانوان بودیم. افرادی كه اعتقاد داشتند ساخت این پارك به معنای قائل شدن محدودیت برای بانوان است، كسانی كه افتتاح چنین پاركی را مثبت تلقی می‌كنند و فكر می‌كنند با داشتن چنین فضایی مختص زنان حقوق وی‍ژه‌ای برای آنان در نظر گرفته شده و در واقع این كار یك نوع احترام قائل شدن به حق زن در جامعه است.

اما با توجه به شرایط كنونی جامعه، طبعا وجود چنین فضا و پاركی همراه با مشكلاتی نیز خواهد بود. مشكلاتی از این دست كه مثلا بانوانی كه جهت تفریح به این پارك‌ها می‌روند ممكن است بخواهند آنگونه كه راحتند لباس بپوشند، آنطور كه در فضای خارج از پارك امكانش وجود ندارد. در مقابل خانم‌هایی هستند كه دوست دارند برای نگهداری خاطرات حضورشان در پارك عكس یا فیلمبرداری كنند و این كار احتمالا با امنیت و راحتی گروه قبل می‌تواند در تناقض باشد.

منتشر شده در اخبار زنانزنان

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *